αβαν γκαρντ τελευταίο για φέτος, το υπόσχομαι!

το ότι ο όρος αβαν γκαρντ είναι στρατιωτικής προέλευσης, το είπαμε.
πρωτοπορία λοιπόν… τι σημαίνει θέλω να είμαι πρωτοπορία;
προφανώς σημαίνει ότι για να καλύψω τη ματαιοδοξία μου δεν αρκούμαι στο να συμμετάσχω στη συμπαντική οντολογία δημιουργώντας κάτι: αντιθέτως, ικανοποιούμαι μόνο όταν το δημιούργημά μου είναι το πιο απρόβλεπτο, το πιο εξεζητημένο, το πιο αναπάντεχο, εν ολίγοις το πιο πρωτοποριακό.

οι λόγοι που αντιτίθεμαι σε ένα τέτοιο τρόπο σκέψης είναι πολλοί, κάποιους τους έχω ήδη γράψει.
συνοψίζω:
α. η αναζήτηση του καινούριου είναι συνώνυμο της τέχνης, διαφορετικά μιλάμε για γραμμή παραγωγής, τσελεμεντέδες και λοιπά.  Σύμφωνοι. Όμως σε όλες τις ανθρώπινες διαδικασίες υπάρχει μιά καταραμένη παγίδα που τη λένε συνήθεια. Σχεδόν πάντα, όταν συνηθίζουμε σε μια διαδικασία, τότε παίρνουμε κάποια πράγματα ως αυτονόητα και παύουμε να ασχολούμαστε με αυτά. Για τον πρωτοπόρο καλλιτέχνη (ή κινηματία κτλ) ο κίνδυνος υπάρχει εξίσου: συνηθίζω να σκέφτομαι αντισυμβατικά και πέφτω σε ένα φαύλο κύκλο όπου η έννοια του καινούριου είναι καταδικασμένη να ορίζεται με τα πιο τετριμμένα σχήματα. Στην καλύτερη περίπτωση, συνειδητοποιώ γρήγορα ότι έχω αντικαταστήσει τα παλιά δόγματα με νέα, πιο ντηζαϊνάτα. Μια τρύπα στο νερό. Η μόνη λύση που βλέπω εγώ, είναι το να ρωτάμε συνεχώς για τα πάντα και να μη θεωρούμε τίποτα ως αυτονόητο. Αυτό δε μπορεί να ισχύει μόνο στο μικρόκοσμο της φόρμας ή της μη-φόρμας που χρησιμοποιούμε, αλλά πρέπει να ισχύει για όλες τις διαδικασίες που επηρεάζουν ή επηρεάζονται από την καλλιτεχνική, για παράδειγμα, διαδικασία. Το να φτιάξω ένα αντισυμβατικό αντι-έργο τέχνης και να το εκθέσω σε ένα κανονικότατο χώρο όπου όλα λειτουργούν καθώς είθισται, από την πώληση των εισιτηρίων μέχρι τους άνωθεν κριτικούς τέχνης, είναι στη χειρότερη περίπτωση υποκρισία, αβλεψία, ανοησία και στην καλύτερη μια τρύπα στο νερό. Η μόνη πρωτοπορία που μπορεί να έχει κάποιο νόημα, φέρει μαζί της εκρηκτικούς μηχανισμούς για τα θέατρα, τις γκαλερύ και τις αίθουσες συναυλιών. Κομψά, απόλυτα και στρατιωτικά.

β. η αβαν γκαρντ έχει ένα πρόβλημα παρόμοιο με τη στρατευμένη τέχνη: οι προϋποθέσεις και των δύο οδηγούν στην κατάργηση του αυθορμητισμού, στην ανελευθερία. Οι ψυχές στρατεύονται, οι άνθρωποι λαχταρούν να αναπνεύσουν καθαρό αέρα. Η τέχνη δε μπορεί παρά να είναι καθρέφτισμα αυτών των αναγκών.

γ. φτάσαμε στο σημείο να βλέπουμε διαγωνισμούς όπου βραβεύονται από συμβατικότατες και τεκτονικότατες επιτροπές, τα πιο… αντισυμβατικά καλλιτεχνικά έργα. Δε χρειάζεται σχόλιο, έτσι; Η πρωτοπορία οφείλει να μη συμμετέχει σε στημμένα ανταγωνιστικά πεδία. Ο ανταγωνισμός γίνεται στην κοινωνία, δηλαδή στο δρόμο.

δ. και φτάσαμε και στο σημείο να βλέπουμε τμήματα μουσικολογίας να διοργανώνουν συνέδρια για την καλλιτεχνική πρωτοπορία! Η -ούτως ή άλλως- στρατιωτική ηγεσία των διαφόρων ιδρυμάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο ελλαντιστάν πρωτοστατεί και υπογράφει φαρδιά πλατιά. Αν όμως η πρωτοπορία στις μέρες μας ταυτίζεται με την αντι-τέχνη, τότε θα πρέπει να αποφεύγει αυτούς τους κλινικά αποστειρωμένους χώρους, όπως ο διάολος το λιβάνι. Αλλιώς, ας μιλάμε για «ρομαντική πρωτοπορία» σαν τη σάρα και τη μάρα…

Advertisements

17/09/2009. γούστα και άλλα....

12 Σχόλια

  1. κ.κ. replied:

    ρε φάση τι ζορι τραβας με τους αβανγκαρτζηδες, θα μου πεις;
    μας τα πρηξες με τους μαλακες δεν ασχολειται κανείς μαζι τους εσυ τι τραβιεσαι τωρα;
    μήπως σου φαγανε καμια γκόμενα ρε;

  2. issipap replied:

    κ.κ., αν «μου είχε φάει γκόμενα» κάποιος, όπως λες, θα αντιδρούσα πιο ανθρώπινα:
    θα του σπαγα τα μούτρα, θα τον έβριζα, θα έβαζα τα κλάμματα, θα έβαζα να τον δείρουν, θα τον γιαούρτωνα ή θα του έδινα συγχαρητήρια, ανάλογα με την περίπτωση!

    το κείμενο δεν ασχολείται τόσο με τους «αβανγκαρτζήδες» που λες, όσο με μία διάθεση που κατά τη γνώμη μου δηλητηριάζει τον τρόπο που στεκόμαστε ΟΛΟΙ ΜΑΣ απέναντι στη δημιουργικότητα.

    εσύ όμως φαίνεσαι να τραβάς μεγαλύτερο ζόρι από μένα!
    ;-)))

  3. mon_koul replied:

    βουτωντας το προσωπο στην ιδια λασπη-λασπη,οχι βρωμια.
    ;-)

  4. issipap replied:

    πάντως, πολύ κουλ ο πλάτανος, έτσι;

  5. mon_koul replied:

    παρ’αυτα!

  6. issipap replied:

    εγώ πάντως κάνω τώρα έρευνα αγοράς, θα μαζέψω τους καλύτερους επιστήμονες και θα τους θέσω ΠΑΡΟΛΑΥΤΑ στην υπηρεσία του μέγα κόζμικς για την κατασκευή του φοβερού KropotkinPhone!
    αχ, ξοδεύουμε τη ζωή μας στον… πολιτικό αυνανισμό, αντί να τους πάρουμε τα κεφάλια…

  7. std replied:

    ως προς το δ): τα ιδρύματα ασχολούνται με την πρωτοπορία από τότε που την σκαρφίστηκαν ως όρο, εδώ και πολλές, μα πολλές δεκαετίες. Δε «φτάσαμε» τώρα στο σημείο, τώρα απλώς είναι που μπορούμε να *φύγουμε* σιγά-σιγά από το σημείο, και είπαμε για να επισπεύσουμε τη διαδικασία να το γιορτάσουμε πανηγυρικά, με όποιον άλλον θέλει να δει τη βάρκα να βουλιάζει με πολλά εκρηκτικά και να χάνεται στο ηλιοβασίλεμα. Επίσης, έχω μια απορία. Ποιοι είμαστε «εμείς» που φτάσαμε;

  8. issipap replied:

    @std,
    nomizw milame gia diaforetika pragmata.

    auto to kati gia to opoio milisa egw, exei na kanei me ti dia8esi kainotomias sti dimiourgia, i opoia ypirxe panta, anexartita apo idrymata kai loipa.
    auti i dia8esi balletai kata kairous apo diafora darmstadt kai alla tetoia kentra.
    auti i katara den einai kainourio fainomeno, fysika.
    twra gia to poioi eisaste eseis kai ti blepete, dikaiwma sas.
    egw vlepw pali ta bourlota na skane me 8orybo mes ti limni kai ti varka na synexizei aka8ekti tin poreia tis, efoson gia alli mia fora den 8igetai to vasiko provlima, to opoio einai politiko.
    gia na ginw pio safis: oso epimenei na yparxei ais8itiki ka8odigisi, 8a kalliergeitai i aneleu8eria kai i eteronomia.
    de lew pws autos einai o monos xwros pou einai tinga stis antifaseis- ka8e allo.
    alla an kapou 8a eprepe na mpainei to zitima tis eleu8erias ws prwtarxiko, autos 8a itan o xwros tis legomenis avant garde.

    kali synexeia.

  9. std replied:

    Symfwnw. Alla ayto pou den yphrxe panta htan h anagkh na onomazetai h diathesi kainotomias sth dhmiourgia «avant-garde», kai na prosdiorizetai ws mia sygkekrimenh, enopoihmenh ontothta, h enas sygkekrimenos xwros me kateythynseis, kentra, syntetagmenes kai oria. Aytos akrivws einai o xwros pou diekdikhsan (kai en merei oikodomhsan) ta idrymata, kai nomizw oti enas apo tous pio shmantikous politikous rolous opoiasdhpote prospatheias kainotomias einai akrivws h amfisvhthsh, h yponomeysh, isws kai h olikh anatroph ayths ths diekdikhshs kai aytou tou asfyktika oikodomhmenou «xwrou». Twra yparxei vevaia kai to allo zhthma: h eteronomia kalliergeitai oso epimenei na yparxei to «emeis» kai to «eseis». Ta dipola exoun pantote ayth thn idiothta, alla dystyxws einai apisteyta, ma apisteyta dyskolo na kataferei na dei kaneis pera apo ayta (kai otan lew «kaneis» ennow tous pantes: egw, esy, aytos, emeis, eseis, aytoi… Opote pros to paron eyxomai kalh synexeia se olous mas, ennowntas mallon eks’isou olous «sas» kai olous «tous» :) :)

  10. issipap replied:

    h eteronomia kalliergeitai oso yparxei to eseis kai to emeis?
    giati?
    allo pragma oi apostaseis kai allo ta dipola, etsi den einai?
    an se enoxlhse to «eseis,» sorry, to evala epeidh me eixe ligo peiraksei to «poioi eimaste emeis!»
    ;-)))

    pantws symfwnw oti ta dipola mono zhmia mporoun na kanoun- prospa8wntas na ta apofygw anoiksa auti th syzhthsh.

    mhn to paradexesai an 8es, pantws apo to music-circus mexri to Synedrio exei diany8ei apostash tetoia, pou me kanei na pisteuw pws h varkoula 8a synexizei na armenizei pio asfalhs sto ekshs…

  11. std replied:

    allo oi apostaseis kai allo ta oria omws. Ekei einai to thema kata th gnwmh mou. Ta dipola einai oi pagiwmenes oriothethseis apostasewn, pou tha mporousan, an prosdiorizontan atomika kai aytonoma, na einai dynamikes kai enallassomenes. Eksou kai h syndesh me thn eteronomia. H aytonomh skepsh proypothetei thn dhmiourgikh amfisvhthsh kathe ekswterika prosdiorizomenou oriou / synorou, kathe dedomenh «ekproswphsh» apostasewn kai thesewn. H eteronomh apo thn allh den thetei se provlhmatismo ta oria giati polles fores den einai kan se thesh n’anagnwrisei thn yparksh tous, kai prospathei aplws na kinithei entos twn symvasewn pou ayta thetoun. Ara, leme polles fores «emeis» (= enas symvatika oriothethmenos xwros mesw twn antithetwn tou) kai «eseis» (= enas allos, synithws dynasteytikos h me kapoion tropo perioristikos ws pros ton prwton), xwris na skeftomaste poios, giati, se ti synthikes, me ti proypotheseis, kai gia poio skopo orizei aytes tis 2 xwrikes enothtes, kai kyriws xwris na syneidhtopoioume tis atomikes dynatothtes anadiamorfwshs aytou tou nohtikou sxhmatos.

    Egw pantws na sou pw thn alitheia de vlepw kan varkoula pleon, vlepw diafores trypies palai-pote antagwnizomenes maounes polyteleias pou mpazoune nera apo pantou, kathws kai mia wraiotath megalh trikymiwdh, kai katallhlws epikindynh thalassa. Kathws kai ksexasmenous dynamites se polla amparia…

  12. issipap replied:

    την πρώτη παράγραφο την προσυπογράφω όπως είναι.

    τώρα για τη δεύτερη, θα διαφωνήσω ως προς τις μαούνες, ή ώς προς την επικίνδυνη θάλασσα, όπως το πάρεις:
    ή έχουμε μαούνες κολλημένες σε μια παχιά υγρή λάσπη,
    ή έχουμε μεγάλα ξερά κόπρανα βουβαλιού (τα γνωστά και ως bullshit) κολλημένα στην κουπαστή της γέρικης μαούνας.

    -όλα μου τα υπάρχοντα για να δω τον γραφειοκρατίξ να προλογίζει…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Trackback URI

Αρέσει σε %d bloggers: