στρατευμένη τέχνη ε;

ε μα πήγαινες γυρεύοντας
άκου τους πώς παιανίζουν!

Στρατιωτικοί μουσικοί.Ένα καλό επάγγελμα.

«Είναι μία καλή σταδιοδρομία..!Αν τύχει και κάνω λάθος, τότε πρώτη εγώ θα δηλώσω παραίτηση!»

ΣΜΕΦ, Στρατιωτική Μουσική της Κυπριακής Εθνικής Φρουράς

Η ΣΜΕΦ είναι η Στρατιωτική Μουσική της Κυπριακής Εθνικής Φρουράς

Χωρίζεται σε 2 μέρη

– Μπάντα
– Ορχήστραpicture-41

και λίγη ιστορία…
Στην Ελλάδα πρώτοι ήταν οι Βαυαροί και σχεδόν αμέσως μετά οι Κερκυραίοι. Ωστόσο το γνωστότερο εμβατήριο είναι αρκετά μεταγενέστερο. Το «Περνάει ο Στρατός» σε στίχους του ταγματάρχη Κ. Γκικόπουλου (στοιχεία από το Γενικό Επιτελείο Στρατού) απέκτησε τη σημερινή του μουσική εκδοχή από τον ταγματάρχη Διονύσιο Βισβάρδη το 1935, όταν ο τελευταίος υπηρετούσε στη Μουσική Φρουρά Θεσσαλονίκης. Εγκρίθηκε με έπαινο από το Γ΄ Σώμα Στρατού «ίνα παιανίζεται υπό των στρατιωτικών μουσικών κατά τας εκάστοτε παρελάσεις του στρατεύματος».Ο Κ. Γκικόπουλος έγραψε και τους στίχους της «Πίνδου» το οποίο ντύθηκε μουσικά στα δύο τέταρτα των εμβατηρίων το 1940 από τον Ε. Μαυρομάτη.

Ενα άλλο επίσης γνωστό εμβατήριο, το «Μακεδονία Ξακουστή» προέρχεται από τον παλιό παραδοσιακό «Μακεδονικό Χορό» ο οποίος διασκευάσθηκε -αρκετά πρόσφατα- από τον αντισυνταγματάρχη Φίλιππο Γκίτσα, έναν απο τους διαπρεπέστερους στρατιωτικούς συνθέτες της Ελλάδας.

Αναζητώντας την πατρότητα των ελληνικών εμβατηρίων θα διαπιστώσει κανείς πως η πλειονότητά τους παράχθηκε εντός του στρατού και πως ένα σημαντικό κομμάτι τους έχει μουσικές ρίζες στη βαυαρική αυλή του Λουδουβίκου, πατέρα του Οθωνα. Για παράδειγμα, το γνωστότατο «Μαύρη είν’ η νύχτα στα βουνά» είναι διασκευή βαυαρικού εμβατηρίου στο οποίο προστέθηκαν οι στίχοι «αγνώστου» σύμφωνα με το ΓΕΣ, αν και σύμφωνα με την επικρατέστερη άποψη πρόκειται για διασκευή του «Κλέφτη» που έγραψε ο Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής.

Από τα παλαιότερα ελληνικά στρατιωτικά εμβατήρια, το «Ευζωνάκι», διασκευάσθηκε από τον αντισυνταγματάρχη Αναστάσιο Ρεμούνδο και τραγουδήθηκε ήδη από τη Μικρασιατική Εκστρατεία, αλλά η αρχική του προέλευση παραμένει άγνωστη.

Τα εμβατήρια είναι δημιουργήματα του έθνους-κράτους, αν και η μουσική χρησιμοποιούνταν ανέκαθεν για στρατιωτικούς λόγους. Αλλωστε και η χρήση συγκεκριμένων μουσικών οργάνων (κρουστών και χάλκινων) δεν φαίνεται να έγινε τυχαία, αφού τα συγεκριμένα όργανα μπορούν να ακούγονται σε μεγάλες αποστάσεις (και βεβαίως μεταφέρονται πιο εύκολα από ένα πιάνο).

Η απαραίτητη προϋπόθεση ενός εμβατηρίου είναι η ύπαρξη του «άλλου», κάποιου «άλλου» ως εχθρού, ώστε να λειτουργεί η αντιδιαστολή με το «εμείς» των εμβατηρίων. Και βέβαια ο ρυθμός τους (των δύο τετάρτων) διευκολύνει και το βήμα των στρατιωτικών σωμάτων, επίσης απαραίτητο συστατικό της εικόνας ενός ισχυρού στρατού.

_______________________________________________________

ένα από τα παιδιά μας έγινε μουσικός στη στρατιωτική μουσική εμβατήριο σε μουσική του Τχου ε.α. Σ Κ τέως Γενικού Επιθεωρητού Στρατιωτικών Μουσικών στρατιωτικοί μουσικοί ένα καλό επάγγελμα ανέλαβε κατ’ εντολήν του τελευταίου Γενικός Επιθεωρητής των Στρατιωτικών Μουσικών αυτός έπαιζε τρομπόνι και έκανε και στρατιωτική μουσική αυτός και μετά έδειξε τον χειρισμό στον πατέρα μου διατέθηκε στρατιωτική μουσική σε 344 περιπτώσεις για θρησκευτικές πολιτιστικές και ψυχαγωγικές εκδηλώσεις διαφόρων Φορέων ο στρατιωτικός διοικητής της περιοχής τούς ελευθερώνει και τους αναθέτει να φτιάξουν μια «ορχήστρα σύγχρονης μουσικής» αξιόλογος στρατιωτικός μουσικός (ανθυπασπιστής) συνθέτης και αρχιμουσικός της φημισμένης Φιλαρμονικής η Σχολή Ευελπίδων μέρος της κοινωνίας μας φορέας και διάκονος των στρατιωτικών και μουσικών παραδόσεών των ομοίων της Λακεδαίμωνος των πολιτών-οπλιτών στρατιωτικοί μουσικοί ένα καλό επάγγελμα υπηρέτησε στη στρατιωτική μουσική της έκτης Μεραρχίας σχετικά με διαμάχη ως προς την απόδοση του Εθνικού Υμνου από τη Στρατιωτική Μουσική της Εθνικής Φρουράς προέβη σε δήλωση σύμφωνα με τα πρότυπα των Βαυαρικών στρατιωτικών μουσικών όπου υπηρέτησε τη θητεία του στρατιωτικοί μουσικοί ένα καλό επάγγελμα στη στρατιωτική μουσική της πόλης ο διακεκριμένος στρατιωτικός μουσικός και μαέστρος Μπάντας ο καλύτερος μπαντίστας της Εποχής του πήρε τα πρώτα μαθήματα μουσικής (τρομπόνι και θεωρητικά) όπου εξύψωσε το μουσικό επίπεδο του στρατού και δημιούργησε ένα μεγάλο αριθμό μεταξύ αυτών η Στρατιωτική Μουσική του Γ’ Σώματος Στρατού η ορχήστρα της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλονίκης καθώς και οι ορχήστρες των Δήμων μετά από αυτόν ήρθε ο μόνιμος λοχίας χ μουσικός από τη στρατιωτική μουσική της δ ο οποίος έπαιζε κορνέτα και πολύ καλή κιθάρα και τραγούδια που αποτέλεσαν σταθμούς στην ελληνική δισκογραφία εμβατήρια δημοτικά τραγούδια μπαλάντες είχε την δυνατότητα να ακούσει το κοινό της κ χθες στην συναυλία που οργάνωσε η 2465η Ταξιαρχία «Βρογαντεντς» με την μπάντα της στρατιωτικής μουσικής του ΙΒ΄ΣΣ την έξοχη ερμηνεία της γνωστής τραγουδίστριας βουκου και του στρατιώτη μπανανά σε δύσκολα και απαιτητικά κομμάτια στρατιωτικοί μουσικοί ναύτες κρεοπώλες ναύτες σανδαλοποιοί στρατιωτικοί μουσικοί ένα καλό επάγγελμα ο πατέρας του ήταν στρατιωτικός μουσικός και τον δίδαξε πιάνο και φλάουτο η Γοτθική λέξη μπάντα σήμαινε αρχικά τη “μικρή στρατιωτική ομάδα” αργότερα όμως ο χαρακτηρισμός απέδιδε “τη μικρή ομάδα στρατιωτικών μουσικών” η απαραίτητη προϋπόθεση ενός εμβατηρίου είναι η ύπαρξη του «άλλου» κάποιου «άλλου» ως εχθρού ώστε να λειτουργεί η αντιδιαστολή με το «εμείς» των εμβατηρίων και βέβαια ο ρυθμός τους των δύο τετάρτων διευκολύνει και το βήμα των στρατιωτικών σωμάτων επίσης απαραίτητο συστατικό της εικόνας ενός ισχυρού στρατού

(από το musicheaven, skopies.net, lexrites.com, googlesearch κ.α.)

να στρατευμένη τέχνη!

Advertisements

02/05/2009. γούστα και άλλα....

4 Σχόλια

  1. motorcycle boy replied:

    Εκτιμώ ιδιαίτερα τα στρατιωτικά εμβατήρια, από άποψης μουσικής δομής, στίχων αλλά και επιρροών -επειδή είναι «κομμάτι κέκι» που λένε και Αγγλοσάξωνες, για κοινωνιολογική ανάλυση. Δώσε εμβατήριο σε παιδί Λυκείου που διδάσκεται «παράπλευρη κοινωνιολογία» και θα έχεις μπροστά σου ένα τζάνκι των κοινωνικών επιστημών πριν περάσει το δεκάλεπτο!
    Το ωραίο επίσης είναι οτι στις στρατιωτικές μπάντες χώνονται συνήθως κάτι ρεμάλια ροκάδες, τζαζίστες και άλλοι τέτοιοι καθαρματικοί τύποι -φοβερή κατάσταση.

    Ολοκληρώνω την πολυλογία μου με μια ερώτηση: εντάξει οι μιλιταριστές χρησιμοποιούν τα στρατιωτικά εμβατήρια για τους γνωστούς λόγους -ο Θεοδωράκης με το Σαββόπουλο γιατί τα χρησιμοποίησαν; Για να τονώσουν το φρόνημα των αγωνιστών ή επειδή ρυθμός εμβατηρίου σημαίνει καραμπινάτο χιτάκι;

  2. issipap replied:

    ο θεοδωράκης και ο σαββόπουλος- στρατευμένη τέχνη δεν κάνανε κάποτε κι αυτοί;
    -όχι, δε θα ρωτήσω αν στο δίλημμα που έβαλες τις προάλλες «στράτευση στην ιδεολογία ή στράτευση στην κονόμα» η απάντηση μπορεί να είναι «στράτευση και στα δύο!»

    αν ρωτούσες το νικόλα τον άσιμο αν η τέχνη του ήταν στρατευμένη, το πιο πιθανό θα ήταν να σου απαντούσε «εγώ δεν κάνω τέχνη ούτε πήγα στο στρατό» ή κάτι τέτοιο.
    (σιγά μη μπορώ εγώ να προβλέψω τι θα απαντούσε ο Νικόλας, αλλά τέλος πάντων- δε νομίζω να πολυσυμπαθούσε τον όρο.)

    κι όμως, το καλύτερο εμβατήριο το έγραψε αυτός: είναι εντοιχισμένο μέσα στο «είμαστε τρομοκράτες»

    ροκάδες στις στρατιωτικές μπάντες- ως εναλλακτική λύση αντί για θητεία στα τεθωρακισμένα, φυσικά ενδείκνυται, αλλά όποιος πήγε εκεί για επάγγελμα είναι άλλη ιστορία…

    έλεγε ο σαμσών παλιότερα για καλλιτέχνες στρατευμένους στην ελευθερία!
    κάπως έτσι, ναι…
    η στράτευση είναι μια λέξη ύπουλη και αλλεργιογόνα, εκεί είναι το πρόβλημα για μένα.
    γιατί δε μιλάμε για την τέχνη ανθρώπων που έχουν ιδεολογία, καλύτερα;
    να μη μπλέκουμε με λέξεις που έχουν ισοπεδωθεί κάτω από τόνους λάσπης αίματος και ξερών σκατών…
    έγινα πάλι ντιζγκάστινγκ, γαμώτο…

  3. Κουνούπι replied:

    Μια φορά κι έναν καιρό κι εγώ… (ο νοών νοείτω)… για ευνόητους λόγους. Προτίμησα να κουβαλάω ένα τύμπανο παρά έναν όλμο! Σύγχωρέστε με.

    Αλλά θα μου πείς αφού την έκανα τη μαλακία (τη θητεία) να την κάνω all the way. Έλα όμως που δεν ήταν επιλογή μου!

    Είχα τέτοια συζήτηση παλιά με κάτι παιδιά που λέγανε ότι καλώς υπάρχει η στρατευμένη τέχνη, ο θεωδοράκης και λοιποί. Άποψη μου είναι ότι η τέχνη παύει να είναι τέχνη όταν εξυπηρετεί κάτι άλλο εκτός από την έκφραση του δημιουργού της. Δεν είναι καθόλου εγωιστικό αυτό. Μπορεί να νιώθεις κάποια πράματα που την συγκεκριμένη χρονική περίοδο εκφράζουν κι άλλους κι έτσι να χαρακτηριστεί η τέχνη σου στρατευμένη. Αν όμως το κάνεις αυτό κατά κόρον τότε η τέχνη σου γίνεται εργολαβία…

    Γενικά εμείς οι μουσικοί νιώθω πολλές φορές ότι είμαστε μαϊμούδες του τσίρκου που υπάρχουν μόνο για να ψυχαγωγούν. Σήκω – σήκω, κάτσε – κάτσε! Μπράβο παιδί μου!

    Απλά στους «στρατιωτικούς μουσικούς» αυτό είναι πιο φανερό και ξεδιάντροπο. Εμείς οι υπόλοιποι, που πολλές φορές το κάνουμε (το τσίρκο) χωρίς να το καταλαβαίνουμε, πρέπει να ψάξουμε να βρούμε γιατί λειτουργούμε έτσι και τί θέλουμε από την τέχνη (μας)…

    καλή σου μέρα!

  4. issipap replied:

    το θέμα είναι πώς θα γίνει ΝΑ ΜΗ νιώθεις σα μαϊμού του τσίρκου, ακριβώς:
    αν ο σκοπός της τέχνης, οποιασδήποτε τέχνης, είναι η διασκέδαση κάποιων, τότε σίγουρα έχουμε την τέχνη ως γαστρονομικό αγαθό που λέει ο έκο, το πρελούντιο-σούπα για να ακολουθήσει το κυρίως πιάτο-μπριζόλα-φούγκα με πατάτες στο φούρνο.

    επομένως δίκιο έχεις σίγουρα να αναζητείς την έκφραση τη δική σου γιατί αυτό το πράγμα είναι η τέχνη, θες δε θες.
    Αν όμως είσαι ένας άνθρωπος προβληματικός και προβληματισμένος που όλα σου βρωμάνε και θέλεις να τ’αλλάξεις και ψάχνεις σύντροφους και τρόπους, τότε αναγκαστικά αυτό που θες να εκφράσεις θα αφορά και θα αγγίξει και άλλους ανθρώπους και θα αποκτήσει νόημα όχι μόνο για σένα αλλά και για άλλους προβληματικούς και γκρινιάρηδες, ιδεολόγους με λίγα λόγια: τότε η τέχνη σου θα είναι ένα βήμα για έναν καλύτερο κόσμο και όχι ένα καλομαγειρεμένο σουφλέ.

    αλλά όλο αυτό αποκτάει για μένα κάποιες ενοχλητικές προεκτάσεις (όπως έλεγα παραπάνω) όταν μπλέχνουμε με όρους φορτωμένους.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Trackback URI

Αρέσει σε %d bloggers: